12 oktober 200500:00
Door Joep Meijsen
Het betreft een overeenkomst voor vier jaar met een optie om hier nog twee jaar aan toe te voegen. De overeenkomst is inclusief de rechten om de wedstrijden online uit te mogen zenden. Afgelopen weekeinde zond NASN in Europa al de eerste NHL-wedstrijden uit. De overeenkomst betekent de terugkeer van NHL-ijshockey in de Nederlandse huiskamers na jaren van afwezigheid.
Ruim tien jaar geleden verzorgde de pan-Europese sportzender Sportnet (Screensport) uitzendingen van NHL-wedstrijden met commentaar van Rick Bolt. Later pikte Canal Plus de uitzendrechten nog kortstondig op. De afgelopen jaren was het ijshockey uit de hoogste Noord-Amerikaanse liga alleen via illegale of semi-legale weg te bekijken. Bijvoorbeeld met behulp van een schotel.
De zender NASN maakt sinds begin dit jaar deel uit van het digitale bonuspakket van UPC, dat vooral veel abonnees heeft in Noord-Holland, Gelderland en het noorden van het land. In totaal zijn 2,3 miljoen huishoudens klant van het Amerikaanse bedrijf. Klanten die op dit moment al digitale televisie hebben, kunnen de komende maanden de NHL-wedstrijden bekijken. Nieuwe klanten moeten even geduld hebben.
Volgens UPC-woordvoerder Ronald van der Aart is het op dit moment niet mogelijk om op korte termijn de digitale televisie aan te schaffen. 'Het is heel ongelukkig voor ijshockeyliefhebbers, maar we zijn op 1 oktober begonnen met de grootschalige uitrol van digitale televisie. Daartoe wordt de digitale mediabox aan zo'n twee miljoen huishoudens aangeboden. Daarmee zijn we begonnen in Rotterdam. Op dit moment zijn we ons netwerk helemaal aan het aanpassen en begint de landelijke uitrol. In afwachting daarvan leveren we het oude systeem niet meer.'
De landelijke uitrol is eerder een kwestie van een groot aantal maanden dan van de korte termijn. Het is ook een enorme operatie. Op dit moment heeft UPC maar 55.000 digitale klanten. Dit aantal moet bijna verveertigvoudigd worden. 'We denken eind dit jaar ons hele netwerk klaar te hebben voor de nieuwe generatie digitale televisie. We denken er wel over na om klanten die heel enthousiast zijn dan alvast te helpen, maar dat gaat dan natuurlijk weer ten koste van de landelijke uitrol.'
Deze gebeurt volgens een vantevoren vastgesteld schema. Hierover wil Van der Aart echter niets zeggen. 'Dat is vertrouwelijke informatie. Er zijn meer spelers op de markt van digitale televisie en die willen we niet wijzer maken dan ze al zijn. Klanten worden ongeveer twee weken voor de introductie in hun buurt door ons benaderd. De mediabox zelf wordt door de postbode bezorgd.'
Tags
Overig nieuws