22 februari 200800:00
Door [email protected]
Nike kocht Bauer in 1994 voor 395 miljoen dollar. Het inline hockey zat op dat moment in de Verenigde Staten in de lift en Nike hoopte zo op die trend mee te kunnen liften. De populariteit van inline hockey zette echter niet door en Nike Bauer kreeg ook geen voet aan de grond in het segment.
De nieuwe directeur, W. Graeme Roustan, is een ras-Canadees die zich met Bauer weer volledig op de ijshockeymarkt wil gaan richten. De investeerder speelde naar eigen zeggen al vanaf zijn derde op Bauer-schaatsen en heeft nooit een ander merk gehad. In tegenstelling tot Nike ziet hij nog wel brood in het produceren van ijshockey-uitrusting.
De Toronto Star vraagt zich vrijdag in een artikel af wat de overname voor Hockey Canada zal betekenen. Nike tekende in 2005 een vijfjarige deal waardoor het Team Canada shirts voor fans en spelers mag produceren tot en met de Olympische Spelen van 2010. Het contract geldt voor alle teams die voor Canada uitkomen, waaronder alle senioren en juniorenteams. De deal kost Nike tussen de anderhalf en drie miljoen dollar per jaar.
De krant meldt dat Nike de rechten waarschijnlijk zal behouden, maar een extra concurrent krijgt wanneer het verlenging van het contract nastreeft. Tot nu toe zat Hockey Canada eigenlijk alleen met Nike en RBK om de tafel, maar daar zal Bauer nu ook bij aan gaan schuiven.
Bauer werd in 1927 opgericht en bracht als eerste een ijshockeyschaats op de markt waarbij het ijzer vast zat aan de schoen. Het bedrijf claimt marktleider te zijn op ijshockeygebied. Bauer mag onder de voorwaarden van het contract nog twee jaar lang gebruik maken van het Nike Bauer logo.
Tags
Buitenlands nieuws