30 januari 201620:28
Door Joep Meijsen
De Nederlandse ijshockeybond wil de sport de komende jaren nadrukkelijker op de kaart zetten. Daartoe heeft de bond het nieuwe platform IJshockey Nederland in het leven geroepen. Dat moet de nieuwe identiteit van bond en sport worden.
Het platform, met een nieuw logo en een nieuwe naam, is het geestekind van Rob van Rijswijk, die enkele maanden geleden als vice-voorzitter toetrad tot het bondsbestuur. 'We willen een beetje af van het negatieve gevoel dat rond de bond hangt en postief met iedereen die het ijshockey een warm hart toedraagt bouwen aan de toekomst van de sport. We hebben daarom het woord bond weggehaald en dan blijven de woorden IJshockey en Nederland over', zei Van Rijswijk tijdens een persconferentie kort voor aanvang van de bekerfinale.
Doel van het nieuwe platform is om grotere groepen bij het ijshockey te betrekken, zowel actief als passief. Het ijshockey moet door middel van een nieuw online platform, nieuwe activiteiten en betere communicatie meer gaan leven bij fans, media en sponsoren. Doel is ook om de nationale ploegen weer naar een hoger niveau te tillen. 'Er is geen enkele reden waarom Nederland niet weer bij de beste zestien teams van de wereld kan horen. De randvoorwaarden in Nederland zijn niet veel anders dan in veel landen die boven ons staan', aldus Van Rijswijk.
De nadruk ligt echter niet alleen op de top. Het gaat volgens de vice-voorzitter van de bond om het totale Nederlandse ijshockey, inclusief de jeugd. Bondsvoorzitter Ruud Vreeman: 'Het is jammer dat we de nationale opleiding hier in Eindhoven hebben moeten sluiten, maar er wordt gewerkt aan de opbouw van een regionale structuur rond opleidingen.'
De meeste plannen voor de toekomst richten zich echter wel op de top. Zo is er het idee om in een weekeinde een Frozen Four te gaan spelen met de vier sterkste Nederlandse clubs, komt er mogelijk een All Star Game tussen Tilburg Trappers uit de Oberliga en de beste spelers van de Nederlandse clubs uit de BeNeLiga en moeten er meer vierlandentoernooien komen in Nederland voor de nationale mannen- en vrouwenteams.
Nederland houdt echter voor komend seizoen vast aan de BeNeLiga. Vreeman: 'Het ijshockey komt uit een dal. Met de deelname van Tilburg aan de Oberliga en de BeNeLiga zitten we nu in een fase van stabiliseren. Je moet dan niet gaan sleutelen aan de opzet van de competitie. Volgend jaar is er in ieder geval nog een BeNeLiga, daarna volgt een evaluatie en kijken we hoe we verder gaan. Wellicht willen er bijvoorbeeld nieuwe teams toetreden.'
Het nieuwe platform krijgt een eigen website en social media-strategie. Bij het bouwen van het merk krijgt de NIJB hulp van twee bureaus, Brand Proposition en Touche. De clubs hebben eerder te horen gekregen dat er gewerkt wordt aan nieuwe positionering, maar zonder veel details. De komende periode gaan bond en andere betrokkenen in gesprek met clubs en zogenoemde stakeholders om IJshockey Nederland concrete invulling te geven.
De ijshockeybond lijkt ook de livestreams van wedstrijden te omarmen. Het nieuwe platform moet daar onder meer voor gebruikt worden. Ook wordt er gedacht aan zaken als een Fan Card en een App.