14 juli 200600:00
Door Joep Meijsen
Dat meldt Den Haag Wolves aan IJshockey.com. Calco, specialist in software-ontwikkeling en onderhoud van informatiesystemen, stond afgelopen jaar al op de broek bij Wolves. Door de overeenkomst is ongeveer 75 procent van de begroting van Den Haag gedekt. Dit is voldoende voor de initiatiefnemers om de knoop door te hakken en deelname aan de Eredivisie voor het komende seizoen toe te zeggen.
RenĂ© van der Kooij van Wolves: ÂWe zijn er natuurlijk nog niet. We moeten nog een kwart van de begroting binnenhalen, maar daar hebben we wel vertrouwen in. De afgelopen maanden waren niet makkelijk, maar het is wel heel prettig dat er nu overeenstemming is met een hoofdsponsor.Â
De club uit de Hofstad gaat nu snel gesprekken voeren om het team voor het komende seizoen rond te maken. Er is al gesproken met drie kandidaten voor de functie van hoofdcoach, terwijl de Nederlandse kern van de club nu benaderd wordt. Het is de bedoeling dat de selectie wordt aangevuld met vijf buitenlandse spelers. Den Haag volgt daarbij met interesse de discussie over de toekomst van het Nederlandse ijshockey, zoals die is aangezwengeld door voorzitter Zijlstra van Heerenveen Flyers.
Ook met De Uithof zijn goede contacten. ÂDe aangekondigde huurverhoging naar 190 euro per uur is doorgevoerd. Dat is weliswaar een behoorlijke extra kostenpost op de begroting, We krijgen echter een deel van de horeca-opbrengst rond het ijshockey. Daarnaast verzorgt De Uithof bijvoorbeeld de maaltijden voor de imports en krijgen we een kantoor ter beschikking. De nieuwe eigenaren zijn positief en denken goed mee om het topijshockey in Den Haag veilig te stellenÂ, aldus Van der Kooij.
De discussie binnen het Nederlandse ijshockey over de televisierechten heeft nog een rol gespeeld bij de onderhandelingen met de hoofdsponsor. Op dit moment wordt gekeken of de beelden van het ijshockey komend seizoen wekelijks bij SBS6 te zien zullen zijn of dat de NOS meer aandacht aan de sport gaat besteden. ÂWe zijn twee verschillende sponsorbedragen overeenekomen. Eentje bij veel media-aandacht voor de sport en eentje als er minder wordt uitgezondenÂ, aldus Van der Kooij. Het is wel een contract met een oplopend sponsorbedrag voor de komende seizoenen.
De woordvoerder van de nieuwe stichting benadrukt nog een keer dat er ondanks de overeenkomst van de hoofdsponsor nog veel moet gebeuren in Den Haag. Ă‚Een kwart van de begroting moet nog worden binnengehaald. Maar dit is zonder meer goed nieuws voor de ijshockeyfans in Den Haag en het Nederlandse ijshockey.Ă‚