9 april 200400:00
Door Joep Meijsen
Hockey Company heeft een jaaromzet van 240 miljoen dollar, daarmee heeft het bedrijf een marktaandeel van ongeveer 30 procent. ZoÂn 70 procent van de omzet is afkomstig uit de verkoop van schaatsen, sticks, helmen, pads en andere lichaamsbeschermende artikelen. De rest van de omzet bestaat uit replica-shirts en andere fanartikelen.Reebok, na Nike het tweede sportmerk in de Verenigde Staten, heeft al soortgelijke deals met de National Basketball Association (NBA) en National Football League (NFL). Hierdoor zijn de verkopen van sportkleding door Reebok in de afgelopen drie jaar met liefst 70 procent gestegen. FinanciĂ«le details van de overeenkomsten van Reebok met de sportligaÂs zijn niet bekend. Soms is er sprake van een betaling in contanten vooraf, meestal worden er vooral royalties afgedragen.Fans wereldwijd kochten vorig jaar voor 1,3 miljard dollar aan NHL-spullen, een toename van 7 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Door de overname mag Reebok replica-shirts maken van alle dertig teams in de NHL, daarnaast heeft het ook de rechten op shirts uit de American Hockey League en de beste Canadese jeugdcompetities. Reebok ziet grote kansen voor de verkoop van NHL-merchandise in Europa. Daarnaast groeit ook het aantal jeugdspelers in de Verenigde Staten hard en is de markt voor NHL-spullen door de expansie van de liga over het hele land fors gegroeid. Naast de overnameprijs neemt Reebok ook 125 miljoen dollar aan schulden over van het bedrijf. Hockey Holdings was eigendom van een groep aandeelhouders. Deze zijn goed voor 41 procent van de aandelen. Reebok koopt de rest van de aandelen via de beurs om helemaal eigenaar te worden van het bedrijf.
Tags
Algemeen