6 augustus 200400:00
Door [email protected]
Alcoholisme is een groot probleem in de Rusland, waar ook steeds meer vrouwen en kinderen naar de fles grijpen. Bier is officieel een softdrink en is voor iedereen, inclusief jongeren, makkelijk verkrijgbaar. Er bestaat geen minimum leeftijd om bier te mogen drinken.
Het donderdag door het lagerhuis unaniem goedgekeurde voorstel verbiedt bierreclame op tv en radio tussen zeven uur 's ochtends en tien uur 's avonds.
"Dit is een fantastische dag", jubelt Vladimir Zhirinovsky. De partijleider van de liberaal democraten is een fel tegenstander van alcohol. "Elke vorm van alcohol - beer, champagne of vodka - vernietigt mensen."
Maar de landelijke sportfederaties zijn minder enthousiast. Alexander Steblin, president van de Russische IJhockey Federatie, verwoordt de bezwaren. "Ik ben tegen elke vorm van alcoholreclame die op een te jong publiek mikt. Maar deze maatregel gaat gevolgen hebben voor onze boarding- en shirtreclames."
Volgens Steblin en zijn federatie kunnen ijshockeywedstrijden met de nieuwe wet alleen nog na tien uur 's avonds worden uitgezonden. De brouwerijen zijn belangrijke sponsoren voor de sport en adverteren veel op shirts en boarding.
De wet kan zelfs gevolgen hebben voor grote internationale toernooien, meen Steblin. De toernooien worden vaak gesponsord door grote bierbedrijven en kunnen nu dus niet meer worden uitgezonden. Daarmee zal het animo om te sponsoren dus afnemen.
Tegenstanders met bierreclame op het shirt zouden ook geweigerd moeten worden. "Als ze hier komen moeten we ze vertellen een ander shirt aan te trekken. Dan zijn ze heel snel weer weg", zegt Steblin.
Samen met onder andere de voetbalbond heeft Steblin nu een verzoek ingediend om sportevenementen in de nieuwe wet te ontzien.
Het voorstel moet nog door het hogerhuis en president Putin worden goedgekeurd voordat het een definitieve wet wordt.
Tags
Buitenlands nieuws