9 november 200800:00
Door [email protected]
Faillissementen en overnames volgen elkaar momenteel in rap tempo op onder leveranciers van ijshockeyuitrustingen. Hierdoor ontstaan een aantal dominante merken, die elkaar hevig beconcurreren om de gunst van de ijshockey-spelers en enthousiastelingen. De meest recente ontwikkeling is de overname van TPS Hockey door Sher-wood.
Sher-wood Drolet hoopt met de overname van TPS hockey de recente negatieve berichtgeving rond het eigen bedrijf te doen verstommen. Eerder dit jaar verkeerde Sher-wood zelf in hevige financiële problemen. TPS Hockey, voornamelijk bekend van zijn sticks en ijshockeyhandschoenen, verkeerde eveneens in slecht weer.
Sher-wood hoopt met de overname haar financiële resultaten te verbeteren, nadat er maatregelen zijn genomen om kosten te besparen. Gedwongen ontslagen zullen zeker volgen. TPS en Sher-wood waren al langer in gesprek maar wisten pas deze week overeenstemming te bereiken. ‘Ons bod is geaccepteerd, de audits zijn gedaan alsmede de eerste aanbetaling', aldus Sher-wood CEO Ralph Trott.
Deze laatste overname is er slechts één in een markt die volop in beweging is. Nike hoopte eerder in 1995 met de acquisitie van Bauer een natuurlijk tegenwicht te bieden aan Adidas, dat met ‘The Hockey Company' een dominante positie had verworven op het gebied van ijshockeykleding en materialen. ‘The Hockey Company' bestaat ondermeer uit de merken CCM en RBK. JOFA hoort hier ook bij, maar dit merk werd al enige jaren geleden opgekocht door RBK. De dominantie van CCM en RBK blijkt ook door de spelers die als uithangbord fungeren voor beide merken: Sidney Crosby (RBK) en Alexander Ovechkin (CCM).
Eerder dit jaar werd Bauer voor 200 miljoen dollar weer overgenomen van Nike door de Canadese zakenman Graeme Roustan. Roustan denkt het met het oude ijshockeymerk Bauer beter te kunnen doen dan Nike. Nike heeft altijd gehoopt dat het ijshockey en inline hockey massaal een vlucht zou nemen in de Verenigde Staten, maar dit is eigenlijk nooit écht gebeurd.
In een poging het merk Bauer verder te laten groeien, nam het bedrijf afgelopen september het noodlijdende Mission Itech over. Mission is vooral bekend als leverancier van ijshockeykleding en uitrusting voor inline hockey, terwijl Itech alom bekend staat vanwege zijn goalie-uitrustingen en vizieren. Bauer hoopt met deze overname beter in staat te zijn om de pijlen te richten op Europa en zoekt dus vooral groei door geografische expansie.
Ook op wat kleinere schaal zijn consolidaties gaande. Zo nam het befaamde ijshockeygoalie merk Vaughn het kleinere Eagle Hockey over. Eagle Hockey staat voornamelijk bekend vanwege zijn hoge kwaliteit handschoenen. De bedoeling is wel dat beide merken blijven bestaan.
Tags
Buitenlands nieuws