Wat gaan we doen?
4.1. Bepaal wat er gedaan moet worden om de doelen te bereiken
De volgende stap is het op een rij krijgen van de acties die uitgevoerd moeten worden om het doel te bereiken. Deze acties vloeien als het goed is rechtstreeks voort uit de concrete (sub)doelen.
Daarbij kan een onderscheid gemaakt worden in:
Acties gericht op de persoon van de (potentiële) vrijwilliger.
Acties gericht op het werk.
Acties gericht op de organisatie.
Een combinatie van acties gericht op persoon én werk is doorgaans het meest effectief. Waar nodig zal ook de organisatie (het beleid, de structuur of de cultuur van) de vereniging moeten worden aangepast.
TIP!
Vergeet ook hier niet de betrokkenen te raadplegen over de plannen. Nu wordt immers pas echt duidelijk waar het concreet om gaat en wat van de mensen wordt verwacht. De leden kunnen zich bijvoorbeeld unaniem uitgesproken hebben om meer leden bij de vereniging te betrekken. Maar wat als dat concreet betekent dat iedereen verplicht wordt tot het verrichten van een minimum aantal uur vrijwilligerswerk (contributie in tijd)? Is men dan nog zo eensgezind?
4.2. Acties gericht op de persoon
In het algemeen gaat het daarbij om maatregelen op het vinden van nieuwe mensen of op het beter laten functioneren van actieve vrijwilligers en het ervoor zorgen dat zij met meer plezier hun werk doen en zich gewaardeerd voelen.
4.3. Acties gericht op het werk
Hierbij gaat het om de vraag wat gedaan kan worden om het werk goed in te richten en zo aantrekkelijk mogelijk te maken. Ook veiligheid en goede werkcondities (onkostenvergoeding, verzekering etc.) zijn daarbij van belang.
4.4. Acties gericht op de organisatie
Soms is het nodig om het beleid of de organisatie van de vereniging aan te passen. Zo is de overbelasting van bestuursleden soms eenvoudig op te lossen door de zaken anders te organiseren. Bijvoorbeeld door het bestuur niet te belasten met uitvoerende taken, maar deze over te laten aan commissie. Kan de vereniging niet beter bepaalde taken afstoten, als het steeds grote moeite kost om voldoende mensen te vinden om ze uit te voeren? Is de cultuur in de vereniging, bijvoorbeeld de mate waarin de meeste leden zich bij de club betrokken voelen, niet aan verandering toe?
Laatst gewijzigd op 25 april 2024 om 11:59